Sprzedaż nieruchomości to tak naprawdę sprzedaż jednego z droższych dóbr na świecie, jakie występują w powszechnym obrocie. Jednocześnie dobro to jest jednym z bardziej pożądanych, szczególnie przez Polaków, którzy lubią posiadać, a nie jedynie używać.
Ze względu na cenę, niebezpieczeństwa oraz „nie częstość” nabywania – zakupom nieruchomości towarzyszy stres, niepewność, a także przeciwnie – ekscytacja, a nawet podniecenie. Umiejętne kierowanie działań marketingowych może pomóc w przejściu z negatywnych stanów na te pozytywne. Inwestujmy w marketing podczas sprzedaży nieruchomości!
Marketing w nieruchomościach
To bardzo szerokie pojęcie i w zasadzie przez osoby zajmujące się marketingiem może się kojarzyć z różnymi, często innymi działaniami. Dla jednych będą to wyczerpujące informacje, które wyróżnią ofertę na tle innych, dla pozostałych może to być promowanie oferty na różne sposoby. Inni z kolei jako główne działania marketingowe uważają nietypową prezentację nieruchomości na żywo a agencje nieruchomości za działania marketingowe uważają promocje swojego brandu.
Jeśli chcemy sprzedać, a nie sprzedawać nieruchomość to należy zacząć od stworzenia skutecznej oferty – czyli w sposób wyczerpujący należy przedstawić informacje niezbędne do pierwszego kontaktu poszukującego z daną nieruchomością. Najważniejsze i najczęściej niezbędne dane to rzeczywista powierzchnia oraz lokalizacja. Agencje nieruchomości pracujące na umowach otwartych najczęściej nie mogą sobie na to pozwolić i klient poszukujący nie zawsze zainteresuje się daną ofertą ze względu na brak podanej lokalizacji. Osoby sprzedające bezpośrednio czasami także w trosce o bezpieczeństwo nie podają lokalizacji z różnych powodów.
Kolejnym działaniem marketingowym jest skuteczne przygotowanie nieruchomości do prezentacji i do sprzedaży.
Tutaj bardzo przydatna jest pomoc osób z zewnątrz, które nie mają emocji wynikających ze wspomnień z danej nieruchomości. Potencjalni nabywcy też ich nie mają dlatego warto posłuchać ich rad – szczególnie jeśli są to osoby zawodowo znające się na rynku nieruchomości. Czasami nie trzeba robić dosłownie nic, czasami trzeba dodać kolorów a czasami trzeba zrobić remont. Oczywiście jeśli nie mamy na to środków, czasu lub ochoty – można prawie każdą nieruchomość sprzedać tzw. fliperom, którzy sami zajmą się remontem i sprzedadzą nieruchomość z zyskiem.
„Sprzedaj nieruchomość pierwszemu klientowi”
Im dłużej zajmuję się nieruchomościami, tym bardziej nastawiam się na pierwszego klienta, jaki się zainteresuje. Dlatego staram się nie przedstawiać niczego w niepełnej ofercie – nawet jeśli jakiś czas trzeba czekać na dokumenty czy na zdjęcia. Świadomość sprzedaży w pierwszym okresie jest chyba najlepszą marketingową bronią.
Każdy lubi kupić coś w okazji, promocji itd.
Jeśli dane mieszkanie sprzedawane jest od 9 miesięcy przez właściciela oraz 14 agencji to naprawdę – poszukujący widzą w tym coraz bardziej felerny towar, a nie okazję. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz – jak najbardziej dotyczy to nieruchomości i tak jak tatuator nie zawsze naprawi wzorek na ramieniu wykonany przez kumpla w piwnicy, tak agent nieruchomości nie sprzeda tak łatwo nieruchomości, która była źle prowadzona.
Wiedz, kto będzie nabywcą nieruchomości.
To potrafi ograniczyć wydatki związane z promocją oferty. Jeśli mamy tę wiedzę to łatwiej nam jest przygotować się do tego. Jeśli młoda para potrzebuje mieszkanie na już, kredytując się przy tym – to zazwyczaj woli gotowe wyremontowane mieszkanie, na które otrzyma pieniądze. Jeśli mieszkanie jest na niskich kondygnacjach to jest szansa, że zainteresuje ona seniorów. Można wtedy dostosować prezentacje oferty oraz samej nieruchomości pod osoby na emeryturze, ale nie mylmy tego ze wstawieniem w nagłówku ogłoszenia „mieszkanie dla seniora” i uważaniem, że sprawa została załatwiona. Jeśli interesuje Ciebie tematyka związana z analizą nieruchomości oraz dopasowaniem jej do klienta to polecamy kurs jak skutecznie sprzedać mieszkanie, w którym omawiany jest cały proces oceny mieszkania i dostosowania go do potencjalnego klienta tak, aby możliwie szybko otrzymać najkorzystniejsza ofertę na rynku
Gdzie i w jaki sposób prezentować oferty nieruchomości?
Najlepiej tam, gdzie najczęściej spotkamy naszego nabywcę. (Nie chodzi tu o nabywcę, który będzie na akcie notarialnym a o osobę, która będzie tej nieruchomości szukała). Jeśli chodzi o internet to występują 3 główne źródła, w których prezentuje się oferty. Własna strona www (w przypadku agencji nieruchomości), portale branżowe, kanały social media. Ale coraz bardziej skuteczne jest prezentowanie nieruchomości w systemie off market – czyli agenci nieruchomości wymieniają się ofertą między sobą i przesyłają ją do swoich klientów w taki sposób, aby tylko ograniczona ilość potencjalnych klientów miała do niej dostęp. Ta metoda jest popularna na zachodzie i także w Polsce zaczyna mieć coraz większą skuteczność. Warto wiedzieć np. kim jest potencjalna osoba zainteresowana nabyciem kawalerki w okolicy ul. Brackiej w Krakowie i gdzie szuka ofert, a także co jest dla niej najistotniejsze przy wyborze nieruchomości. Najprawdopodobniej czym innym kieruje się osoba szukająca działki rolnej pod Lublinem a jeszcze czym innym wędkarz szukający małej działki z linią brzegową jeziora. Oczywiście jest dużo cech wspólnych u osób poszukujących i działaniami marketingowymi można sprawić, że daną ofertą bardziej się zainteresują niż innymi. Ale warto, aby to były przemyślane działania marketingowe w szerszym znaczeniu niż zwykła reklama. Aktualnie koszty pozycjonowania oraz częstotliwości pojawiania się ofert to bardzo wysoki koszt i bez umiejętnego oraz trafnego targetowania na potencjalnych zainteresowanych generuje to ogromne koszty.
Dlaczego warto inwestować w marketing podczas sprzedaży nieruchomości?
Ponieważ nieruchomości jest coraz więcej, nabywcy są coraz bardziej świadomi, a także mają coraz większe oczekiwania. W końcu wydają (szczególnie w obecnych czasach) kwoty, do jakich w Polsce nie przywykli. Jeśli ktoś sprzedaje nieruchomość robi to zazwyczaj z jakiegoś powodu. Takie „powody” nie są bezterminowe dlatego czym mądrzejszy marketing tym jest szansa na skuteczniejszą sprzedaż. Działanie w którym najpierw spróbujemy bez marketingu – tak jak nam się wydaje a dopiero później ewentualnie zaangażujemy się oraz środki finansowe w skuteczny marketing bardzo często powodują otrzymanie niższej kwoty ze sprzedaży nieruchomości.